Avoimuuden puolesta Suomalaisessa politiikassa tarvitaan paljon lisää avoimuutta!

Venäläinen Ivangorod haluaa liittyä Viroon

  • Ivangorodin linnoitusaluetta. Kuva otettu 14.07.2011 Karjalan Kuvalehti
    Ivangorodin linnoitusaluetta. Kuva otettu 14.07.2011 Karjalan Kuvalehti

Narva-joen Venäjän puolella olevasta Ivangorodista on lähetetty vetoomus Venäjän ja Viron presidenteille. Vetoomuksessa kaupunki halutaan liittää Viroon. Asiasta kirjoittaa yksityiskohtaisemmin Radio Free Europe/Radio Liberty 11.04.2014. Kuva linnasta suurena.

Valtuuston varapuheenjohtaja Juri Gordeyev on kirjoittanut vetoomuskirjeen Moskovaan ja Tallinnaan. Kirjeessä on noin 660 Ivangorodin asukkaan allekirjoitus. Kaupungin koko väestömäärä on noin 11 000.

Alue on noin 300 vuotta sitten kuulunut Viroon. Vetoomuksen avulla Gordeyev ei kuitenkaan usko kaupungin siirtyvän Viron hallinnon alle. Hän haluaa herättää Venäjän päättäjät näkemään kaupungin ongelmat. Hinnat kaupungissa ovat nousseet ja Gordeyev sanoo niiden olevan 60-100 prosenttia korkeampia kuin Kingisepp'issä, johon kaupunki on liitetty (korjattu 11.04.14 klo 23:02).

Äiti-Venäjä ei siten kaikille näytä olevan toivottavin hallintovalta. Venäläiset rikkaat ovat jo vuosikausia sitten ostaneet asuntoja lännestä ja usein siirtäneet perheensä varmuuden vuoksi länteen asumaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (41 kommenttia)

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Ennustan, että Venäjä suostuu ehdotukseen, mikäli samalla päätetään Viron liittämisestä Kremlistä johdettavaan Suur-Euraasiaan.

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi

Tuomo Kokko 11.4.2014 22:48. Eipä taida niin helposti käydä. Viro on EU-maa ja Nato-maa, joten Euraasian liittoon sitä tuskin kyetään liittämään. Tosin mitään Euraasian liittoa ei tule, se hanke on varmastikin jo kuopattu - toistaiseksi - mahdottomana.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Jos sinä olet oikeassa ja minä olen oikeassa, ei rajansiirtoja Viron ja Venäjän kosketuspinnassa tule siis tapahtumaan.

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi Vastaus kommenttiin #33

Tuomo Kokko 12.4.2014 11:44. Venäjä ja sen politiikka on sen verran aggressiivisa ja arvaamatonta, että sinänsä mitä tahansa voi tapahtua.

Venäjän hajoamista pidän kuitenkin suhteellisen varmana asiana. Sangen moni asia viittaa siihen suuntaan kasvavasti. Näin ei tapahdu vain laidoilla, vaan myös federaation ytimessä, Moskovassa. Tämän hetken uho voi vaihtua lopulliseksi suuttumukseksi hyvinkin lyhyessä ajassa. Venäjällä ei ns. venäläisellä keskiluokalla sen paremmin kuin 100 miljoonalla köyhälläkään ole helppoa.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

''Gordeyev sanoo niiden olevan 60-100 prosenttia korkeampia kuin Viron puolella Kingisepp'issä.''

Kingisepp on kaupunki Leningradin alueen Jaaman piirissä Venäjällä. Se sijaitsee Laukaanjoen varrella 138 kilometriä Pietarista lounaaseen. Asukkaita kaupungissa on 48 700 henkeä.

Viron salainen poliisi KAPO pidätti Viktor Kingisseppin 1. toukokuuta 1922 ja hänet teloitettiin sotaministeri Jaan Sootsin käskystä ilmeisesti 5. toukokuuta 1922 vastaisena aamuyönä.

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi

Pekka Iiskonmaki 11.4.2014 22:56. Kiitos huomautuksestasi, olet aivan oikeassa. Korjaan tiedon. Olin vähän huolimaton tuon tiedon kanssa.

Kingisepp-alue on myös Virossa, mutta Saaremaalla eli ei Narvan lähellä.

Käyttäjän JormaPallasvirta kuva
Jorma Pallasvirta

Pahoillani.Korjaan Kingisepp on entisellä Viron Inkerinmaalla vielä nykyisellä nimellään. Kingisepp oli myös Saaremaan pääkaupunki eli Kuressaar.

Aikanaan eestiläiset vitsalivat, maa alkaa idästä Kingisepasta ja päätyy länteen Kingisepaan.

Huvittavaa: Kingisepp on yhä Putin&Co:n sankari.

Käyttäjän JormaPallasvirta kuva
Jorma Pallasvirta

Totta. Epänoistuttuaan yrittivät Joulukuussa - 24 uudellen. Kingisepin vaimo/rakastajatar oli yksi johtohamoja ja O_V Kuusinen päätoteuttaja.

Käyttäjän JormaPallasvirta kuva
Jorma Pallasvirta

Tuon uutisen jälkeen ajttelin sen viihteeksi itselleni. Mutta jotenkin sattui samaan aikaan Krimin tapahtumiin.

Inhottavinta kokoi impearistisen Venäjän nykyhallinnossa on edelleen nimittää aikanaan laillisesti Virolle kuuluvaa paikka kommunistijohtaja Kingisepin nimellä.

Vanha saksalainen Konigsberg on nyt kommunistijohtajan Kalinin mukaan ristitty ikivanha venäläinen kaupunki. Karjalan kannakselta vaihdettiin kaikki paikkakuntien nimet "alkuperäisiin" venäläisiin.

Voin ymmärtää johonkin henkiseen kynnykseeni asti vaikeudet elää diktatuurin naapurina. Mutta miksi karjalaisten maita ei voi lunastaa takaisin tai miksi Konigsberg nykyään ikuisesti ollut osa Klinigradia ja Hanko Gangutia, johon palaamme vielä.

Valitettavasti Suomen poliittinen järjestelmä mediaohjauksieen ei ole poistanut YYA-tulppaa tiedonkulusta.

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi

Jorma Pallasvirta 11.4.2014 23:12. Kyllä minun pitää Viron historia lukea paljon nykyistä tarkemmin. Taidan tietää siitä aivan liian vähän. Kingsepp oli vain virolaisena nimenä tuttu paikka, minkä vuoksi en sitä enempää ajatellut.

Tämän vetoomuksen tarkoitus oli varmastikin osua aika lailla päällekäin Krimin tapahtumien kanssa, koska sillä se todennäköisesti saisi huomiota.

Venäjä ja NL eivät ole koskaan kansallisuuksia tai alkuperää kunnioittaneet, jos he ovat katsoneet sen edulliseksi itselleen. Stalin aikanaan nimitettiin komissaariksi, jonka vastuualueena olivat mm. vähemmistökysymykset. Olihan se "hyvä" paikka pakkosiirtää, teloittaa ja tuhota ihmisiä ja kansoja.

Saksalaiset kyllä muistavat Königsbergin, vaikka eivät "poliittisen itsemurhan" pelossa siitä halua nyt puhuakaan. He haluavat omat maansa takaisin. Aivan kuten Kiina tulee haluamaan Mantsurian takaisin.

Karjalan maiden takaisinlunastaminen ei itse ongelmaa ratkaisisi. Ryöstettyä omaisuutta ei koskaan osteta takaisin, se saadaan takaisin korvausten kera. Eli palautetaan. Mikään syvälle kansakunnan meemeihin uppoutunut kärsitty vääryys ei muutu ostamisen mukana.

Olisi kiinnostavaa, jos tuosta Hangosta kertoisit vähän enemmän, kuulostaa mielenkiintoiselta.

Suomen poliittisen järjestelmän nykyinen ongelma on kaksitahoinen: suomettuminen ja finnofobia. Jälkimmäinen tosin sisältää myös suomettumisen, mutta sen lisäksi on tullut lännettyminen, kumartaminen länteen, tarkemmin EU:hun. Miksi emme voisi olla itsenäisiä ja itsellisiä, itseään kunnioittavia?

Käyttäjän JormaPallasvirta kuva
Jorma Pallasvirta

Vie aikansa jos Hangosta löydän ne tiedot. Noin 10v sitten eräässä Pietarn alakoulussa lapset lauloivat : palaamme takaisin Hankoon"

Muistini ei ole väärässä, mutta lähteitä en muista. Jokkatapauksessa Hanko on Putin&Co:lle yhtä tärkeä kuin Saaremma/Kingisepp tai Gotlanti/Slite.

Pahoillani, jos vajavaisin näyttein tunsit minun yrittelevän todistella jotakin.

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi

Jorma Pallasvirta 11.4.2014 23:50. Ei lainkaan kyse ole siitä, että olisin tuntenut sinun yrittävän todistella jotain. Mainitsemasi asia oli minulle uusi ja halusin siitä lisää tietoa. Siksi kyselin.

Mielenkiintoista tuo Pietarin alakoululaisten laulu. En osaa kiinaa, mutta minulle on kerrottu, että kiinlaisissa oppikirjoissa sanotaan: Mantsuria vanha kiinalainen alue, nyt Venäjän hallinnon alla, me tulemme saamaan sen takaisin. Uskon itse asiassa tähän enemmän kuin pietarilaisten paluuseen Hankoon. Toki he turisteina ovat tervetulleita (tai paremminkin tervemenneitä) Hankoon.

Elämä on kiinnostavia tapahtumia täynnä. Luvattoman moni niistä vain on väkivalloin synnytettyjä.

Käyttäjän JormaPallasvirta kuva
Jorma Pallasvirta

Äitini Vuokselasta, vaimoni ja Isäni vanhemmat Viipurista tiedän hienon musiikkikappaleen, jota ei Suomessa edes tiedetä. Karjala ätt ja Eestu tsur tai jotain sellaista. Karjalan liitto ei tahtonut edes kuulla vaikka virolaisen musiikin taustalle oli tehty suomenkieliset sanat otsikolla "Viipuri".

En osaa arvostaa Sinunkaan heimoveljien tuntemusta - pahoillani.

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi

Jorma Pallasvirta 12.4.2014 00:06. En ole koskaan väittänyt olevani heimoveljien tuntija tahi asiantuntija. Se on aika vaativa rooli. Ei se kuitenkaan estä avoimin mielin ottamasta kantaa asiaan. Tässä tapauksessa periaate on selvä, yksityiskohdat voivat olla ongelmallisia tai kyseenalaisia.

Jos kieltäisimme kaikkien muiden puheet eri asioista kuin niiden, joita voimme arvostaa asiantuntijoina, kovin olisi vähän eri aiheista mielipiteensä ilmaisijoita. Kuitenkin jokainen mielipiteenilmaisija on todennäköisesti äänestäjä ja eräät poliittisia päättäjiä. Muistetaan Axel Oxenstiernan sanat pojalleen 1600-luvulla: "Poikaseni, kunpa tietäisit, miten vähällä järjellä tätä maailmaa hallitaan” eli "An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur”.

Uskon, että sinun kohdallasi tilanne on sama. On aika todennäköistä, että kohdallasi on valkeita paikkoja, joissa et ole asiantuntija, ja joissa asiantuntijat "eivät osaa arvostaa" tuntemustasi? Vai kuinka?

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Ivangorod, eli virolaisittain Jaanilinn on Tarton rauhansopimuksen mukaista Viron valtioaluetta tälläkin hetkellä, vaikkakin Venäjän miehittämää. Raja kulkee noin 10 kilometrin päässä Narvajoelta itään.

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi

Mikko Nummelin 11.4.2014 23:52. Olet oikeassa. 18.02.2014 Moskovassa ulkoministeri Paet allekirjoitti uuden rajasopimuksen (ilman viittausta miehitykseen), mutta sitä ei vielä ole ratifioitu kummankaan maan toisesta.

Luin Viron perustuslain ja siinä raja perustuu Tarton rauhan 1920 rajoihin. Mutta lisäksi muihin rajasopimuksiin. Ilmeisesti tämä on sellainen ja sillä perusteella Neuvostoliiton ja Venäjän toteuttama ryöstö ja miehitys legitimoidaan. Nythän kyse on miehityksestä, rajasopimuksen ratifioinnin jälkeen tilanne on "legaali". Näin niitä ryöstöjä legalisoidaan väkivallan ja sillä uhkaamisen avulla.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Ukrainan ongelmat ovat pahentuneet nykyhetken ja sopimuksen allekirjoitushetken välissä. Rajasopimuksen ratifiointi voi olla sekä Virossa että Venäjällä ongelmallista eri syistä.

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi Vastaus kommenttiin #16

Mikko Nummelin 12.4.2014 00:08. Kyllä. Venäjä on tehnyt parhaansa, jotta viimeinenkin luottamus siihen katoaa. Uhoamalla ja etsimällä vihollisia joka puolelta, se pelaa sisäpoliittista eloonjäämiskamppailuaan.

Toivotaan, että Viro säästyy tältä menetykseltä ja federaation hajotessa saa omansa takaisin.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

RFE-uutinen:
"The arbitrariness of our bureaucrats and the complete indifference of the regional government towards our problems have forced us to this," the letter to Russian President Dmitry Medvedev reads."

Miksi kirje on lähetetty presidentti Medvedjeville, kun Venäjän presidentin nimi on Putin?

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi

Seppo Saari 12.4.2014 00:03. Tuota Medvedev-kohtaa itsekin ihmettelin, koska mistään ei selvinnyt, että kirje olisi vanhaa perua. Olisiko kirjoittajalle käynyt samanlainen kömmähdys kuin minulle? Laitanpa kyselyn asiasta.

Antti Jokinen

http://www.delfi.ee/news/paevauudised/eesti/ivango...

Löysin tuollaisen uutisen vuodelta 2010. Siinä kylläkin mainitaan, että Ivangogrodissa vasta kerätään nimiä adressiin Viron presidentille liittyäkseen Viroon.

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi Vastaus kommenttiin #20

Antti Jokinen 12.4.2014 00:31. Olisikohan tässä toisesta kirjeestä kyse? Metukasta ei mainita mitään, vain Viron presidentistä, jonka kansliaan kirjettä ei ole tullut. Tästä tapauksesta on mieleeni jäänyt jotain, mutta ei mitään kovin selvää.

Lisään sen verran, että laitoin Free Europalle kysymyksen aiheesta.

Käyttäjän JormaPallasvirta kuva
Jorma Pallasvirta

"Uskon, että sinun kohdallasi tilanne on sama. On aika todennäköistä, että kohdallasi on valkeita paikkoja, joissa et ole asiantuntija, ja joissa asiantuntijat "eivät osaa arvostaa" tuntemustasi? Vai kuinka?"

Olet asioita hyväntahtoisesti osoittava kuinka eksynyt olen näin älylliseen keskusteluun. Pahoillani aiheuttavani vaiva.

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi

Jorma Pallasvirta 12.4.2014 00:28. Ei mitään ongelmaa. Kyse on sinun ja minun ja jokaisen mielipiteenoikeudesta. Pitäisi kai sanoa niin kuin Voltaire: ”Olen eri mieltä kanssasi, mutta puolustan kuolemaan asti oikeuttasi sanoa mielipiteesi”.

En kuitenkaan ole aikonut kuolla, mutta mielipiteen ilmaisun vapautta haluan kunnioittaa.

Käyttäjän JormaPallasvirta kuva
Jorma Pallasvirta

Kiitos. Myönnän olevani älyllisesti hidas ja lupaan etten sotke ajatuskulkuasi hölmöilylläni. Kaikkea hyvää Sinulle!

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi Vastaus kommenttiin #23

Jorma Pallasvirta 12.4.2014 00:41. Älä ymmärrä väärin. En millään lailla halua tuoda mitään esteitä sille, että kerrot mielipiteesi ja mielellään sen perusteletkin.

Toit kiinnostavia asioita esille, joista luultavasti useammat muutkin kuin vain minä, haluaisi kuulla jonain hetkenä lisää. Älä laita kynttilääsi vakan alle!

Käyttäjän JormaPallasvirta kuva
Jorma Pallasvirta

En tiedä teistä Karjalan muistojen vaalijoista. Harmittaa kun en voi kellekkään heistä tomittaa erästä ainutlaatuista äänitystä. Taitaa olla sivuseikka kuten muissakin suomalaisissa yhteisöissä

Yritin ja lopetan tähän - organisatioiden johtopaikat tärkeimpiä kuin meidän evakkojen jäkeläisten edes haaveelliset toivomukset.

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi

Jorma Pallasvirta 12.4.2014 00:49. Minä en kuulu Karjalan muistojen vaalijoihin. Mielestäni muistojen vaaliminen ei johda tavoitteiden asetteluun tai aktiiviseen toimintaan. Haluan osaltani palauttaa Karjalan ja koko pakkoluovutetun alueen ja saada restituution toimimaan. Toimin niiden tavoitteiden eteen.

Saat minut yhä kiinnostuneemmaksi puhumalla äänityksestä. Kyllä kaikki kiinnostaa, vaikka esim. karjalainen kulttuuri ja vastaavat asiat ovat selvästi omasta fokuksestani melko kaukana. Jos haluat laittaa äänitteen esim. serverille kuultavakseni, voin laittaa sinulle serveriosoitteen vain tätä varten. Tai ehkä sinulla itselläsi on sellainen valmiina?

Jos haluat jakaa tietoasi, niin pyydän kirjoittamaan siitä erillisesti sähköpostiini: veikkosaksi@gmail.com. Toimituksen osoite voi joidenkin servereiden kohdalla yritysnimenä olla ei-hyväksyttävä.

Käyttäjän JormaPallasvirta kuva
Jorma Pallasvirta

Ok, ymmärän tilanteesi. Toivottavasti et enää pyri esiintymään ainakaan historoitsijana ja yleistuntijana NL:n lähailueiden suhteiden asiantuntijana Suomen tai Viron suhteen etkä harhaanjohtavasti kuvittele olevasi karjalaisten "esimies".

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi Vastaus kommenttiin #27

Jorma Pallasvirta 12.4.2014 01:08. En oikein tiedä, mihin pyrit, mutta vähän hämmästyttäviltä kommenttisi kuulostavat.

En ole koskaan esiintynyt historioitsijana, olen koulutukseltani kauppat. maisteri. NL:sta ja Venäjästä ja niiden lähialueista minulla on aika paljon tietoa ja kokemusta ja riippuen siitä, mistä asiasta on kyse, Viro tai Suomi eivät ole minulle vieraita alueita.

Eniten olen hämmästynyt ilmauksestai "karjalaisten esimies". Mikä saa sinut edes ajattelemaan tuolla tavoin? Karjalaiset ovat etninen ryhmä tai heimo-ryhmä, riippuen sanojasta. Ei sillä ole esimiestä. Ei Karjalan Liitonkaan puheenjohtaja ole karjalaisten esimies - tai esinainen.

Minä toimin Karjalan Kuvalehden päätoimittajana ja olen siten oma esimieheni, en kenenkään muiden.

Joten on varmastikin parasta, että lopetamme keskustelun tähän. Olen edelleen avoin kuulemaan äänitteesi ja niistä asioista, joista mainitsin. En kuitenkaan ole valmis minkäänlaiseen kissanhännänvetoon tai kiistaan. Mitä ja ketä sellainen hyödyttäisi?

Käyttäjän JormaPallasvirta kuva
Jorma Pallasvirta Vastaus kommenttiin #28

Mikä on Karjalan Kuvalehti ja miksi reagoit kaikkeen niin offensiivisesti?

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi Vastaus kommenttiin #29

Jorma Pallasvirta 12.4.2014 01:18. Karjalan Kuvalehteen voit tutustua mm. lehden nettisivuilla http://karjalankuvalehti.com.

Jos offensiivisella tarkoitat aggressiivista, niin olet erehtynyt. En suhtaudu näihin asioihin aggressiivisesti. En ole sitä sinuakaan kohtaan missään vaiheessa osoittanut. Lue teksit uudelleen, niin ehkä sen havaitset. Ja lukiessa jätä asenteet pois, lue ihan niin kuin teksti on kirjoitttu.

Käyttäjän JormaPallasvirta kuva
Jorma Pallasvirta Vastaus kommenttiin #30

Ok , satuin vain hyväksi kohteeksi omalle käytöksellesi. Pahoillanni häiriköinnistä. En enää kommentoi sivuillasi ja kadun että yleensä aloin.

No outbound Carelian will like you - wahatever it means.

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi Vastaus kommenttiin #31

Jorma Pallasvirta 12.4.2014 02:05. Puhut edelleen arvoituksia. Kommentoinnin valinta on täysin sinun omasi.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Eikö tuollaisten listojen kerääminen venäjällä ole vaarallista? Eikös siellä ole ihan vankeustuomio odottamassa?

Siellähän lukuisia alueita, jotka halusivat itsenäistyä tai pois venäjästä?

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi

Jp Lehto 12.4.2014 06:34. Kyllähän se nyt on vaarallista, koska esim. ekstremismilain pohjalta voidaan nostaa syyte käytännössä ketä vastaan tahansa. Tästä ja siitä, miten FSB väärensi vettoomuksen tehdäkseen siitä pahemman, kerrotaan tässä jutussa:
http://karjalankuvalehti.com/KarjalanKuvalehti/006...
http://karjalankuvalehti.com/KarjalanKuvalehti/006...
http://karjalankuvalehti.com/KarjalanKuvalehti/006...
http://karjalankuvalehti.com/KarjalanKuvalehti/006...

Tässä jutussa kerrotaan siitä, kuinka Karjalan tasavallasta huudettiin suomalaisia apuun:
http://karjalankuvalehti.com/KarjalanKuvalehti/012...
http://karjalankuvalehti.com/KarjalanKuvalehti/012...
http://karjalankuvalehti.com/KarjalanKuvalehti/012...
http://karjalankuvalehti.com/KarjalanKuvalehti/012...

Venäjän federaation hajoamisesta eli alueiden itsenäistymisestä ei tiettävästi ole koko federaatiota koskevia kyselyjä. Tshetshenian osalta on Levada-Center’in kysely. Tshetsheniassahan Putinin puolue, Yhtenäinen Venäjä, sai Duuman valeissa vuonna 2007 äänistä 99.4 prosenttia.

Levadan uuden tutkimuksen mukaan kuitenkin 13 prosenttia venäläisistä hyväksyy Tshetshenian eron, 12 prosenttia katsoo, että maa on jo irtaantunut federaatiosta, 24 prosenttia olisi iloisia, jos maa eroaisi, 27 prosenttia on asian suhteen välinpitämättömiä ja vain 23 prosenttia vastustaa maan irtautumista Venäjästä. (http://www.kommersant.ru/doc/2223650, Kommersant No 112, 01.07.2013)

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Selailin Ivangorodin omia weppisivuja enkä löytänyt ehdotusta. En myöskään Juri Gordeyev -nimistä valtuutettua saati varapuhista.

Sen sijaan löysin tälläien vanhan jutun toisaalta: http://estonianfreepress.com/2010/04/ivangorod-ask....

Onkohan presidentti Ilveksen entinen työnantaja ja kolleegat kaivelleet historisan roskatynnyreistä vanhoja propagandajuttuja?

Vai löytäisikö Saksi hieman laajempia viitteitä tehtyyn ehdotukseen ja taustoitusta sen takana oleville henkilöille?

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi

Jorma Myyryläinen 14.4.2014 09:15. Viittasin Radio Free Europe -juttuun. En ole sen syvällisemmin asiaan perehtynyt. Muiden osuudesta en tiedä.

Eiköhän se propaganda ole ollut ja edelleen pääosin ole venäläisten omaa toimintaa. Niin he vahvasti toimivat Suomeakin vastaan käymissään sodissa.

Muistan myös hyvin sen, miten FSB väärensi Sortavalassa Vjatšeslav Dreznerin vetoomuksen. Siihen viittasinkin jo 12.04.14 12:54.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Saksi kirjoitti: "Eiköhän se propaganda ole ollut ja edelleen pääosin ole venäläisten omaa toimintaa."

...että siis vain venäläiset? Ei ollenkaan muut? Saksikaan?

Saksi kirjoitti: "Viittasin Radio Free Europe -juttuun."

Eikä varsinkaan RFERL ei levitä propagandaa, eihän toki. Ei silloinkaan kun Ilves oli siellä töissä. Eipä tietenkään vaan ne pihkeisen venäläiset.

Saksi kirjoitti: "En ole sen syvällisemmin asiaan perehtynyt. Muiden osuudesta en tiedä."

Ehkä kannattaisi perehtyä ja ottaa osuuksista selvää ennenkuin levittelee toisten juttuja muka totuuksina.

Saksi kirjoitti: "Muistan myös hyvin sen, miten FSB väärensi Sortavalassa Vjatšeslav Dreznerin vetoomuksen. "

Saksi esittelee lehdessään vain toisen osapuolen kertomuksen. Asiallisen ja objektiivisen kuvan saamiseksi pitäisi tuntea eri osapuolten kertomukset ja päästä vertailemaan niitä j.n.e.

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi

Jorma Myyryläinen 15.4.2014 08:31. Ymmärrän hyvin kantasi. Sinähän tuet väkivaltavaltiota ja erityisesti Neuvostoliiton väkivallan käyttöä ja sen tuloksia. Yksi esimerkki siitä on Pariisin rauhansopimus, jota ei ole lupa ottaa esille mielestäsi edes win-win -pohjalta. Olisihan se kauheaa, jos Venäjän lisäksi joku muukin hyötyisi ja rauha syvenisi.

Jos sinä et erota venäläistä propagandaa totuudesta esim. Ukrainan tapauksessa, sitä voi vain valittaa. Harvoin Venäjä on niin paljon ja niin totuudenvastaisesti puhunut kuin tässä tapauksessa.

Olen ehdottanut, että lehteen voi kirjoittaa täysin vastakkaisiakin mielipiteitä. Totta kai. Toki silloin pitää myös varautua siihen, että virheelliset väitteet ammutaan alas ja käsitellään perusteellisesti. Sinähän voit lähettää koska tahansa minulle tekstiä, mielelläni katson ja jos siinä olet asiaasi perustellut, voin sen julkaista. No problem.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Saksi kirjoitti: "Sinähän tuet väkivaltavaltiota ja erityisesti Neuvostoliiton väkivallan käyttöä ja sen tuloksia."

Väärin. Minä tuen voimassa olevia sopimuksia ja haluan niihin perustuvan rauhan jatkuvan.

Saksi kirjoitti: "Yksi esimerkki siitä on Pariisin rauhansopimus, jota ei ole lupa ottaa esille mielestäsi edes win-win -pohjalta. "

Pariisin rauhansopimus (p.l. vanhentuneet sotilastekniset osat) on voimassa olevaa kansainvälistä oikeutta. En näe mitään oikeutettua hyötyä kenellekään sen muiden osien muuttamisesta.

Mitä win-win:eihin tulee niin niitä ei oikeasti ole olemassa. Missään asiassa, etenkään niin monimutakisissa asioissa kuin valtioiden väliset suhteet, ei ole vain kahta osapuolta. Niitä on paljon enemmän eivätkä ne kaikki voi ikinä eikä missään oloissa voittaa yhtäaikaa. Aina, vaikka kaksi tai useampikin taho voittaisi, jää useita tahoja jotka häviäisivät.

Saksi kirjoiti: "Jos sinä et erota venäläistä propagandaa totuudesta esim. Ukrainan tapauksessa, sitä voi vain valittaa. Harvoin Venäjä on niin paljon ja niin totuudenvastaisesti puhunut kuin tässä tapauksessa."

Jälleen väärin ja väärin. Erilaiset venäläiset tahot tietetenkin esittävät asiat omassa valossaan. Mutta niin tekevät myös muut eikä sitä voi suoralta kädeltä pitää todisteena erilaista kuvaa välittävien olevan väärässä. Etenkin täällä usein harjoitettu käsitys, että toinen osapuoli on aina väärässä ja toinen aina oikeassa johtaa harhaan.

Toimituksen poiminnat